Psykbryt

Jag hade inte cyklat på tre månader. Har man en gång lärt sig cykla så kan man, det är verkligen så. Och att få veckla ut benen efter åtta timmars stillasittande i en buss var en befrielse. Stundtals kände jag mig som en fickkniv med klaustrofobi, ett tillstånd som inte gick över i första taget. Botemedlet var min älskade, svarta Skeppshultcyckel.

Himmelen var lika blyertsgrå som trottoarerna, min uppväxtstad var en byggarbetsplats. Kafkastämningen låg som ett emotionellt flor över allt det jag känner så väl. Ibland när jag sluter ögonen kan jag se sprickor eller gropar i trottoaren jag trampat varje dag, jag kan återskapa nyansen av husbyggnader som kantat gatorna och på ett ungefär vet jag hur människor rör sig. Rörelsemönster korsas varandra och då blir det att man dagligen hälsar på sin systers lågstadielärare. (Det slår aldrig fel, tro mig).

Och med ens avfyrades minnena som missiler. Två års tandreglering på tandläkarhuset, smaken av plasthandskar och alla inrednings- och motorsporttidningar i väntrummet. Villan där jag var på min första riktiga hemmafest och mina nya klasskamrater dansade på bordet i blinkande ljus likt en stop motion-film (alla drack förrutom jag och jag stod långa stunder inne på badrummet för att få tiden att gå). Huset på hörnan som vi disskuterade så flitigt i kursen Hållbar Samhällsutveckling, för det var ett mycket bra exempel på den nationalromantiska byggnadsstilen. Skokartongsbyggnaden till gymnasium som jag springandes lämnade juni 2011 i studentmössa och champangeyra. Ut genom dörrarna och mot friheten, visst var det så vi alla kände? Förbi miljonprogramsområdet som jag passerade till och från skolan varje dag i tre år, jag kände tyngden av en ryggsäck full av skolböcker mot mina axlar som inte gick att skaka bort. Jag cycklade förbi fotbollsplanerna på Nosaby IF, där pojkar och flickor sparkar bollar i blåvitt och engagerade föreningsmammor tvättar lagtröjor och leder uppvärmningar. Som de alltid gjort, stilla vår- och sommarkvällar kan man höra dem hem till mig.

Och jag är mitt ibland allt detta som en gång var kulisserna till mitt upptagna liv. Lektioner, raster, eftermiddagar på musikskolan och med kören, timmarna som försvann bland kemiska föreningar och matematikuppgifter i studierummet på biblioteket.

Nu finns ingenting. Jag gästspelade i era liv. Som dotter, syster, pianoelev, poppare, högljudd vegetarian. Jag var hon som satt i korridorerna på musikskolan, hon som gömde sig mellan bokhyllorna på biblioteket och ströläste baksidetexter. Hon som gick i din ballettgrupp och spelade nyckelpiga på dansuppvisningen på Teatern. Hon som höll på med friidrott och aldrig blev speciellt bra på någonting förrutom ett klubbrekord på 300m för ingen hade tidigare tävlat i den sträckan. Hon som spelade blockflöjt i 13 år och aldrig gav upp renässansmusiken. Hon som förföljde dig med ett kärlekssjukt febrigt hjärta och en innerlig önskan om att säga hej (ni är nog den största kvotgruppen).

Allting kommer tillbaka. Allt det där som fått vila i det förflutnas arkivskåp. Kaoset är totalt, organisationen A till Ö är upplöst och tidsuppfattningen fick en lätt hjärnskakning.

Så, eftertexterna rullar och jag var statisten som vinkade till kameran. Jag kämpade dagligen för mina 15 minuter i rampljuset och det ledde enstaka artiklar i lokaltidningen. Skulle jag vilja tacka någon, förrutom min familj och vänner som alltid stöttat mig, vill jag rikta uppmärksamheten åt alla mina svenskalärare under högstadiet och gymnasiet. Anita, Johan, Gunilla, Ingrid och Karin. Jag minns er alla, jag tackar för kunskapen om Hemingways isbergsteknik och alla ordklasser. There is a light that never goes out som Morrisey skulle ha sagt om er yrkesmässiga kämparglöd.

Det var nog allt jag hade på hjärtat.


Milstolpe

Jag åker åt motsatt håll. Jag packade resväskan för att åka hem, inte för att åka bort.

Jag tänker på hur det var för tre månader sedan. Iskyla och förväntningar. Rädslan för att kasta sig ut i något nytt och okänt. Att inte kunna gatunamnen eller veta vart bussarna går. Att inte veta alls hur det kommer bli. Och framför allt, att lämna familj och vänner på obestämd tid.

Och nu känns det där så overkligt långt borta. Men jag närmar mig.  

Om kyrkobesök och söndagspromenader

Jag kan urskilja hans stämma bland hundra sorlande röster. Konversationerna innan gudstjänsten var lågmälda men studsade mellan kyrkväggarna. Klangerna spreds och dämpades i en osynlig härva av ljudvågor. Jag tänkte mig ljuden som ringar på vatten, att de avtar och förstärks beroende av varandra. Ett spektra av tonhöjder. Sopran, alt, tenor, bas. Och jag kan urskilja hans röst bland så många andra. 

Egentligen skulle bara gå ut på Aker Brygge, men han frågade "ska vi inte gå hittåt istället?". Så vi gick över en landgång och på en liten färja. Ingen av oss visste vart färjan gick, men det gjorde inte så mycket. Vi kom till en liten hamn med bussförbindelser och en kiosk, vi promenerade i lätt duggregn och tittade på sommarstugor. Jag var kissnödig och frös men det gjorde inte så mycket. Ingenting gör så mycket på söndagar.

Torsdagsmorgon

Rusningstrafik tjugo över sju på en T-banestation. Jag har minuter till godo och läser instruktionerna på en fotoautomat för att fördriva tiden. I facket där utskrifterna hamnar ligger en karta med fyra porträtt. Alla ganska lika, i vart fall är skillnaderna så små att man inte direkt kan peka på dem. Ansiktet utlyser ingenting, kanske är han något sammanbiten. Han vänder lätt högersidan till mot kameran. Ögonbrynen är grova och blicken lite noncharlant. Han är vem som helst, lite som du och jag. Och ändå så främmande.

Jag tänker att det skulle kunna vara en scen ur Amelié från Monmartre. Dock med lite mer känsla av lågbudgetdokumentär som visas på SVT2.


Onsdagkväll

Trappuppgång i ett lägenhetshus från sent 1800-tal. Träet i trappstegen kommer fram under slitage och flagnande färg. Vitt och mintgrönt på väggarna, färgade glasrutor likt mosaik runt fönstret. En sköldpaddsfärgad katt som hoppar upp i knäet och spinner. Dova röster och ljud bakom dörrarna på första våningen. En dörr öppnas och ord på franska sprids som ekon i trapphuset.

Ännu en vacker söndag

Söndag i början av april då våren fortfarande iger förhoppningar. Solsken som sticker i ögonen och samtidigt virar jag halsduken två varv runt halsen. Promenad med de finaste svarta sammetskorna. Jag hamnade på en bistro med franskinspirerad inredning. Schackrutigt golv, vinröd väggpanel med beige lister och grönmönstrad tapet. Väderkvarnsfläktar i taket och ett sorl av röster och skratt. Grönt pepparmintste och ett glas vatten. Ett brev som avslutas, en anteckningsbok som öppnas med orörda linjerade sidor, dikter av Edith Södergran och ett försök till att teckna. Timmar som går och människorna runtomkring mig äter upp sin löksoppa eller Quiche Lorraine. De lämnar borden, disken hämtas ut och det kommer nya gäster. Sedan promenerade jag vidare till Blå där ett tolvmannaband höll den svängigaste akustiska konsert jag någonsin hört.








Påskafton

Ge mig ett klubbmörker. Ett dansgolv med mörka hörn, pulserande högtalare att luta sig mot.

Kroppar i danseufori. Nära tätt intill så vi snuddar vid varandras armbågar. Alla har en egen känsla att uttrycka i rörelse. Vi skulle kunna vara ett mystiskt konstperformanceprojet. Våra kindben, näsor, skuldror, underarmar, midjor, knän och vader är linjer. Våra sinnen är bländande färger, våra medvetanden öronbedövande ljud. Och våra rörelsemönster är egna, men ändå beroende av de andra.

Musiken ska vara mjuka tryckvågor. Smekande och följsamma. Blinkande ljus, som om vi vore en stop motion-film. Ryckiga och kantiga, överexponerade och sedan mörka.

Ge mig några glas vin. (Cause I need it). Ge mig ett obalanserat medvetande utan begränsningar. Ge mig obalans i mina vackraste skor i svart sammet. Låt mig vingla och kanske ramla (men hjälp mig upp igen).

Lördagkväll på Hollendergata: Tvättar sådant som inte faller in under vitt eller svart och blått. Lagar qinoua och sojabitsröra för proteininnehållets skull. Bläddrar mellan TV-kanaler och tittar på naturprogram. Bankar huvudet mot diskbänksrealism. Aj.

Årskrönika

Fredagen den 1 april 2011, Kristianstad. Vi köpte korvbröd på Domus och kaffe att ta med på Pressbyrån. Vi fick ett kort där var sjätte kopp var gratis. Stadsparken i uppväxtstaden, mitt i centrum vid ån. Vi matade ankor och de groteskt stora monstergässen. Vi satt på alla parkbänkar vi kunde hitta och timmarna rasade förbi. Vårsolen var skarp och ovan i ögonen, färgerna var klarare och kontrasterna lite skarpare. På andra sidan ån skymtade industrierna, slakteriet och lågprisvaruhusen. Solen sjönk ner bland vassen i Vattenriket. Förkvällskyla och en kyss vid ett cyckelställ.

Söndagen den 1 april 2012, Oslo. Ett grönsaksstånd. Nattsvärta i tankarna. Tyngd mot axlarna, en sådan man inte bara kan skaka bort. En känsla som egentligen inte grundar sig i något. Jag väger ett granatäpple i handen och minns den som en gåva. Hon hade sagt att granatäpplen är de vackraste frukterna med små rubiner inbäddade i vitt fruktkött. Så är de nyttiga med mycket antioxidanter. Hon delade det på diskbänken i vårt kök, bryta isär och inte dela med kniv. Granatäpplet i min hand var brunfläckigt och inte alls lika vackert som jag minns det.

En picknickkorg packades. Vi åkte till ett färgeläge och gick på en liten båt som åker mellan öarna i fjorden.
Ett himmelsblått flor av blåsippor låg över marken, jag började tänka på mormor och påskkortet hon skickade. På hennes rabatt vid husväggen som alltid svämmar över av blåsippor den här tiden på året. Promenad längs vattnet. Fika på en klippavsats med utsikt över fjorden och staden bakom oss. Kyliga vindar, hagelkorn och strålande solsken. Denna kaotiska väderlek var trots allt ingenting mot de känslostormar som pågick inombords. Ibland behöver man kanske åka ut till en ö och tänka över saker på distans i lugn och ro. Han lyssnade och försökte förstå. En promenad i staden, ett försök att se allting med nya ögon.









Ett år är en lång tid på pappret men så är det ju inte. Det känns i vart fall inte så. Två månader innan studenten då vi mest hade picknick, hånglade och pluggade körkortsteori i Tivoliparken. En sommar då jag spelade Kents Skisser För Sommaren minst hundra gånger för att han en gång sagt att "det är gråtbart". Gråta behövde jag ofta för att han var så långt borta och kanske aldrig skulle komma hem igen. Precis i början av september cyklade jag hem till honom med egenodlade solroser i cykelkorgen. Hela hösten gick vi på svampplockarjakter och tittade på alla Hasse & Tage-filmer vi kom över. Pepparkaksbak och knäckkok. Och så packade jag ihop mina saker och flyttade 70 mil norrut för jag ville bort och till något nytt. En månad senare flyttade han också.

Så här är vi, på varsin sida av ett fängelse.

Soundtrack: Dan Viktor - Glad

Om att sprida budskap no. 2

På bussen spanar människor efter tygväsketryck. De böjer sig åt höger, åt vänster, sträcker på sig eller krymper ihop för att kunna tyda versalerna på skrynkligt bomullstyg. Allting diskret, så att det verkar som att de inte alls bryr sig. Något annat skulle ju vara konstigt.

Och jag spelar svår, för egentligen vet jag inte heller vem den sota författaren är. Sedan viskar jag "det är Jack Kerouac" precis innan bussen stannar vid min hållplats och jag hoppas lämna dessa människor med fler frågor än svar.  


RSS 2.0