Om brödslängarbranschen

Jag drar sopsäckar med färskt bröd över schakrutigt butiksgolv. Trycker ner sex stycken i kärl märkta "matavfall". Vi räknar maskinellt ut ett svinn på flertalet tusenlappar baserat på inköpspriset. Allt ska kastas, för brödet är en dag gammalt och äter man det så dör man.

(Jag skulle kunna se det som ett steg vidare i karriären. Från att slänga dagsgamla halvt uppätna bröd för att bankmännen sa till mig att "ingen äter gammalt bröd" när jag försökte lägga det nya underst. Till att slänga sex sopsäckar med dyra brödsorter i alla former och mjölsammansättningar.)

Ute på Oslos paradgata Karl Johan sitter en hemlös vid varannan papperskorg. Barn svälter i Somalia, kvinnan med insamlingsbössan svarar ett surt "nähä" när jag inte vill skänka några mynt. Jag äter pasta för 7 kr/kg och unnar mig för tillfället inte ens ett winerbröd och vi kastar olivbröd och råglimpor och fullkornsbullar.

Jag drar sopsäckar med färskt bröd över schakrutigt butiksgolv. Tyngre än samvetet själv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0