Dragspel

Idag när jag kom till mötesplatsen satt Lars, antagligen snart 90 år, och väntade på mig i caféet. Med hjälp av rullatorn hade han fått med sig dragspelet. Ett Hagström med svartvita blänkande knappar på båda sidor om bälgen. "Ska vi spela nu?" frågade han. Jag plockade upp mina blockflöjter och bläddrade i Våra svenska visor. Sedan spelade vi Vårvindar friska, Sjösala vals och många andra visor. Han tog ackorden på gehör, lade till intro och små stämmor. Både jag och Lars kommer leva på denna lilla spelstund länge, för att spela tillsammans kan vara något av det roligaste som finns. På måndag kanske vi ska spela schack också.

(I Kristianstads kommun finns mötesplatser för äldre. Dit är alla välkommna, oavsett om man bor på ett äldreboende eller hemma hos sig själv. Syftet är att äldre ska komma ut och se något annat, men kanske framför allt att ingen ska behöva sitta ensam hela dagarna. På mötesplatserna finns möjlighet att deltaga i någon av aktiviteterna som annordnas eller fika och prata av sig med de andra besökarna.)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0